Vsi potrebujemo beljakovine, vendar meso ni edino mesto, kjer jih najdemo. Ljudje, ki zamenjajo živalske beljakovine za rastlinske alternative, pogosto jedo bolj zdravo prehran. Vendar pa je nekaj stvari, ki jih morate vedeti, preden začnete domnevati, da so rastlinske beljakovine bolj zdrave.

Beseda “beljakovina” pomeni dve različni stvari.

Protein je makronutrient, družina molekul iz aminokislin. V tem smislu so beljakovine prisotne v številnih različnih živilih. Meso jih ima veliko, predvsem puran, piščanec in goveje pusto meso. Stročnice, kot je fižol, jih imajo nekaj. Zrna in listnata zelenjava jih imajo malo.

Ime beljakovina se ponavadi nanaša na živila, ki so bila včasih znana kot »meso«. Ko naročite tacos v vaši najljubši restavraciji, imate na meniju več možnosti, katere beljakovine želite v njih; izberete torej izmed možnosti, kot so govedina, piščanec in ribe.

Beljakovine pa so zelo različna živila, tudi izven mesne skupune. Ima pa 100-gramski kos zrezka kar 21 gramov beljakovin, 19 gramov maščobe (večina nasičenih) in je brez ogljikovih hidratov. Tofu ima »samo« 8 gramov beljakovin, pet gramov maščobe in dva grama ogljikovih hidratov (vključno z malo vlaknin). Vsako od teh živil pa vsebuje različne vitamine in minerale.

Poleg tofu so rastlinski viri proteinov torej še stročnice, kot so fižol, čičerika, leča. Kvinoja je ena rastlina, ki vsebuje kar nekaj beljakovin, poleg tega pa proteine najdemo tudi v oreščkih.

Rastlinske IN živalske beljakovine imajo lahko mesto v zdravI prehrani. Nobena od teh stvari ne potrebuje biti zamenjva za drugo, če niste vegeterjanec ali vegan. Če izberete tofu, morate poskrbeti, da dobite dovolj beljakovin nekje drugje v vaši prehrani. Če izberete zrezek, boste morda želeli opazovati vnos maščobe.

“Živalski protein” ima pogosto več maščob, kot pa beljakovin? NI RES!

Živalske beljakovine so lahko skoraj brez maščobe.

Morda imajo nekatere več nasičenih maščobnih kislin (naprimer govedina, svinjina in mlečni izdelki). Imajo pa živalske beljakovine več omega-3 maščobnih kislin, še posebej ribe. Ne vsebujejo pa nobenih vlaknin ali ogljikovih hidratov.

Če potrebujete veliko beljakovin v vaši prehrani, je meso odličen način, da ga zelo enostavno dobite. Ampak prihaja s slabimi stranmi, vključno z vsebnostjo maščobe v govejem mesu in nekaterih mlečnih izdelkih. Ribe vsebujejo bolj zdrave maščobe, vendar nas tukaj skrbi predvsem odmerek živega srebra.

Rdeče meso in predelani idelki so bili povezani tudi z nekaterimi vrstami raka, vendar še nič ni dokazano, stvar pa je malce bolj komplicirana od tega. Vendar pa, če imate zelo radi slanino, bi mogoče bilo dobro, da vnos te malce zmanjšate.

Rastlinske beljakovine imajo torej manj beljakovin, vendar pa imajo zaradi tega vlaknine, ki jih živalske beljakovine nimajo.

Rastlinski viri beljakovin imajo tudi svoje prednosti in slabosti. Največja slabost je, da nimajo toliko beljakovin. Še vedno lahko dobite dovolj beljakovin z vegetarijansko ali vegansko prehrano, dokler je ta prehrana uravnotežena, vendar boste morda morali uporabiti dodatke, kot so beljakovinski praški, če si želite zagotoviti visoko proteinsko prehrano za podporo atletskemu treningu ali določeni izgubi teže.